Logotyp E-legitimationsnämnden

En webbplats om e-legitimation och e-underskrift.
Under utveckling av E-legitimationsnämnden.

Teknik

Publicerad: 2018-04-16

Allt blir så litet på mobilen, kan jag använda datorn i stället?

Du kan använda din mobila e-legitimation (till exempel mobilt BankID) både för att logga in i mobilen och för att logga in i till exempel en e-tjänst på din dator. Gör så här för att använda din mobila e-legitimation ihop med datorn:

  1. Gå till den webbplats där du vill logga in.
  2. Följ instruktionerna för att logga in. Oftast frågar webbplatsen om ditt personnummer först.
  3. Välj att logga in med mobilt BankID om det valet finns.
  4. Starta e-legitimationen i mobilen och logga in med din kod.

När du har loggat in via mobilen kan du fortsätta att använda e-tjänsten på datorn som vanligt.

Jag har bara en mobil, kan jag skaffa e-leg utan dator?

Ja, mobilt BankID och Freja eID+ finns som appar till mobiltelefonen. De allra flesta e-tjänster som du använder med e-legitimation är dessutom anpassade för mobiltelefoner.

Jag har glömt koden, hur får jag en ny?

Kontakta de som har utfärdat din e-legitimation så hjälper de dig att få en ny kod.

Hur skaffar jag ett nytt e-leg?

Har du blivit av med din e-legitimation ska du först kontakta din utfärdare för att spärra e-legitimationen. Då hjälper de dig samtidigt att skaffa en ny. Är ett brott inblandat ska du också göra en polisanmälan på 114 14 eller närmaste polisstation.

Hur gör jag om mitt BankID inte fungerar?

Kontakta din bank så hjälper de dig att hitta felet.

Varför kan jag inte logga in?

Kontakta i första hand supporten för tjänsten som du vill använda. De kan hjälpa dig att ta reda på om det är deras tjänst eller din e-legitimation som inte fungerar som den ska.

Vem hjälper mig att installera ett e-leg?

Kontakta din utfärdare så hjälper de dig.

Vem kontaktar jag om mitt e-leg inte fungerar?

Kontakta din utfärdare så hjälper de dig att hitta felet.

Kan jag använda e-legitimation när jag använder Linux?

För närvarande finns det inget stöd för andra operativsystem än Android, IOS (Apple), Mac OS och Windows i de e-legitimationer som finns på marknaden.

Om du använder Linux på datorn och kan tänka dig att ha en mobiltelefon med Android eller IOS så kan du använda en mobil e-legitimation för att logga in.

Varför kan jag inte logga in i e-tjänsten med mitt e-leg?

Alla e-tjänster har inte stöd för alla e-legitimationer. Kolla att din e-legitimation finns med bland dem som går att använda med e-tjänsten du försöker logga in i. Om den finns med men det fortfarande inte fungerar måste du kontakta e-tjänsten eller de som har utfärdat e-legitimationen för att få mer hjälp.

Varför kan jag inte skriva under?

Kontakta i första hand supporten för tjänsten som du vill använda. De kan hjälpa dig att ta reda på om det är deras tjänst eller din e-legitimation som inte fungerar som den ska.